Nasihat Nabi Sebelum Tidur

Assalamualaikum.





Suatu hari Rasulullah SAW pernah bersabda kepada Ali ( R.A. ) :

Wahai Ali, lakukanlah 5 perkara ini sebelum kamu tidur.

1. Berikan sedekah 4000 Dinar, kemudian tidurlah.

2. Khatamkan Al Quran, lalu tidurlah.

3. Belilah Syurga, lalu tidurlah.

4. Perbaikkilah hubungan dua orang  yang tengah berselisih, kemudian kamu tidurlah.

5. Tunaikanlah satu kali Haji, lalu tidurlah.


Ali ( R.A.) pun menjawab, "Ya Rasulallah. Mana mungkin aku boleh melakukan semuanya itu ?

Lalu Nabi ( SAW ) pun menjawab :

1. 4 kali membaca Al Fatihah adalah sama nilai dengan sedekah 4,000 Dinar.

2. 3 kali membaca surah Al Ikhlas adalah sama nilainya dengan menamatkan bacaan satu Al-Qur'an. 

3. 3 kali membaca Shalawat adalah sama nilai dgn harga Syurga.

4. 10 kali bacaan "Istighfar" adalah sama nilainya dengan menyambung silaturrahim dua orang yg berselisih.

5. 4 kali membaca  "Subhanallah, Alhamdulillah, Laa ilaaha ilallah, Allahu Akbar" adalah sama dengan menunaikan satu kali Haji.

Lalu Ali (R.A.) pun berkata, "Ya Rasulallah SAW! Kini aku akan menjalankan semua nasihatmu itu sebelum aku masuk tidur.

Ana Suhana

‪Life comes with both happiness and sadness. Learn to be patient when sad and grateful when happy. He will reward you and elevate your status

38 comments:

  1. Alhamdulillah Sis Ana, perkongsian bermanfaat... Selalu benar kita lupa mengikut sunnahnya.... Astaghfirullah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah-mudahan bermanfaat tuan. Ana pun ingatkan diri sendiri yang terkadang lupa. Semoga kita sentiasa berudaha menghidupkan sunnah Rasulullah SAW. 👍

      Delete
  2. Wkmsalam.
    Semoga dipermudahkan urusan melakukan amalan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan WP. Semoga kita sentiasa berusaha tingkatkan amalan sebagai seorang hambaNya dan umat Nabi Muhammad. 👍

      Delete
  3. TQ untuk info yang bermanfaat ini Sis Ana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga bermanfaat buat diri sis dan kita semua. InsyaAllah 👍

      Delete
  4. nice sharing sis... terima kasih, nak salin la takut tak ingat... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga bermanfaat kak. Sila lah salin. Nanti dah amal insyaAllah ingat terus 👍😘

      Delete
  5. thanks untuk nasihat ni..insyallah...buat yang terbaik untuk diri kita


    Kisahsidairy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peringatan untuk diri saya sendiri dear. Sama2 kita berusaha untuk tingkatkan amalan kita. Mudah-mudahan istiqamah walaupun sedikit 😊

      Delete
  6. Terima kasih perkongsian yang sangat bermanafaat.
    Islam itu mudah sebenarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk peringatan diri Ana sendiri dan org lain juga. Sharing is caring 😘

      Delete
  7. kak ana thank you share. elsa akan cuba ikut slow slow. elsa akui elsa jarang buat nie semua

    wahh blog awak ada dalam entry kita! http://elsaalicious.blogspot.my/2017/03/my-boyfriends-girlfriends-bloglist.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe Elsa. Apa yg kita tahu tu kita buat janji konsisten. Sikit2 lama2 jadi bukit. 😘

      Delete
  8. MasyaAllah besar manfaat setiap tu kan. kadang sy main tido je. bkn kadang. selalunya la main tido ja.

    InsyaAllah cuba amal at least sket..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah kita ni. Bila dah penat sangat pantang letak badan terus terlelap. Mudah-mudahan kita boleh praktis setiap malam lepas ni. InsyaAllah 👍

      Delete
  9. Jom amalkan..besar ganjarannya...terima kasih kak..perkongsian yang sangat-sangatlah best...bertambah ilmu PC..yeyyy...alhamdulillah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom PC. Sama-sama kita amalkan. Mudah-mudahan istiqamah. 😘

      Delete
  10. Mula-mula baca macam "waaaa susahnya benda nak buat sebelum tidur ni".
    Lepastu bila baca dekat bawah, la senang ja rupanya. Tinggal kita ja nak amalkan benda tu sebelum tidur macam mana. besar ganjarannya :) . Terima kasih kak kerana berkongsi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang jer sebenarnya. Tapi yg senang tu lah senang kita tak buat 😅.

      Sama-sama kongsi ilmu sama-sama rebut ganjaranNya. Semoga bermanfaat buat diri akak dan kita semua. InsyaAllah 👍

      Delete
  11. Perkongsian yang baik. InshaAllah, sama-sama kita cuba amalkan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan kita istiqamah amalkan sebelum tidur.😘

      Delete
  12. Amalan ringkas tapi subhanallah, besar ganjarannya.

    Itulah Islam yang memudahkan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kita jer terlalu amik mudah semuanya hingga lupa nak amal. 😅

      Delete
  13. Kadangkala terleka, sebenarnya mudah mendapat pahala..

    Good sharing Ana 😍😍😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lumrah manusia mudah lupa LZ. Ana pun termasuk dalam golongan mudah lupa tu sebab tu ana post dalam blog untuk ingatkan diri sendiri. Mudah-mudahan bermanfaat buat semua juga insyaAllah 😘😘

      Delete
  14. InsyaAllah, terima kasih mengingatkan! 💐

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama kasih. Moga bermanfaat buat kita semua insyaAllah ❤

      Delete
  15. terasa kerdil ny diri ju.. huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama kongsi ilmu. Mudah-mudahan ada saham kita di sana nanti. 😘

      Delete
  16. insyaAllah akan diamalkan 😄 tapi kalau dah ngantuk sngt, baca doa tido je sempat 😂 pkongsian ilmu yg berguna buat semua 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. At least baca juga doa dari takde 👍.

      Moga bermanfaat buat kita semua 😘

      Delete
    2. takut plak nyawa terpisah dari badan time tido. tu yg ngantuk camna pun, sekurang2nya ada baca doa sebelum tido

      Delete
    3. Takut kan. Semoga kita sentiasa berusahan utk tingkatkan amalan kita. Mudah-mudahan di terima oleh Nya InsyaAllah 😇

      Delete
  17. Semoga bermaanfaat untuk semua dan saham untuk sis 😘💕

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan Ira. Sama-sama amalkan 😘😘

      Delete
  18. Alhamdulillah.. perkongsian yang bagus Ana..
    Semoga menjadi amalan kita semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan. Tak susah pun nak amal. Kena latih diri perlahan2. InsyaAllah jadi rutin nanti 😘😘

      Delete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah sis akan membalas kunjungan anda semua ❤